اصول مدیریت دانش

مدیریت دانش خود به خود در سازمان ها شکل نمی‌گیرد و زمینه و مهارت هاي خاصی را می‌طلبد بعضی از سازمان ها ممکن است وظیفه اجراي مدیریت دانش را به کارکنان یا مدیران خود تفویض کنند. البته این تعامل و به کارگیري نیروها در این امر می تواند اثر بخشی را بالا ببرد. درزیر به مواردي از اصول مدیریت دانش اشاره می‌شود:

سرمایه گذاری: دانش یک دارایی محسوب می‌شود که برای اثربخشی آن باید در بخش‌های دیگر آن نیز سرمایه گذاری کرد. به عنوان مثال سرمایه گذاری در بحث آموزش کارکنان.

رابظه میان انسان و تکنولوژی: اطلاعات و داده ها ازطریق انسان‌ها به رایانه داده شده و رایانه سریعا آن را پردازش می کند. حال این داده‌ها در ذهن انسان است که به رایانه انتقال داده می‌شود. از آنجا که دانش مبتنی برداده‌ها و اطلاعات است این دو در ارتباط با هم می‌توانند موثر باشند.

مدیران دانشی: مدیران با ارزش گذاشتن بر دانش افراد می‌توانند دانش نهفته را جذب کنند.

دستیابی به دانش: دانش را باید به کار گرفت و در فرآیندهای سازمانی وارد کرد، به گونه‌ای که منجر به بهبود عملکرد سازمانی شود.

چهار عامل ذکر شده در بالا جزء  مهمترین اصول در مدیریت دانش به حساب می‌آیند، حال آنکه عوامل دیگری از قبیل آموزش، مدیریت کنترل زمان بر بودن، ثمر بخش بودن، نگاه فرآیندی داشتن به مدیریت دانش نه نگاه ابزاری به آن، نیز اهمیت دارند. با توجه به همه این موارد می توان گفت که مدیریت دانش به تعهد دراز مدت از جانب مدیران ارشد، کارکنان متعهد و آموزش دیده و در نهایت به استفاده مناسب از فن آوري اطلاعات نیازدارد (فاتحی، 1390).

2-6-دلایل اهمیت به کارگیری مدیریت دانش

از مهمترين عللي كه موجب شده تا سازمان ها به موضوع مديريت دانش تمايل نشان دهند آن است كه مديريت دانش:

  • موجب افزایش بهره‌وری و سود دهی می‌شود.
  • همکاری را تقویت می‌نماید.
  • موجب بروز و رشد خلاقیت می شود.
  • موجب تشویق و نوآوری می شود.
  • به برقراری و تسریع جریان انتقال دانش از تولید کننده به دریافت کننده کمک می‌کند.
  • موجب تسهیل اشتراک اطلاعات بین کارکنان می شود.
  • از دوباره کاری می‌کاهد.
  • توان سازمان را برای مقابله با پدیده تورم اطلاعات افزایش می‌دهد.
  • دانش کارکنان را پیش از ترک احتمالی سازمان گردآوری و ذخیره می‌نماید.
  • کیفیت ارائه خدمات به مشتری را بهبود می بخشد.

و از طریق افزایش سطح آگاهی سازمان نسبت به راهکارها، محصولات و عملکرد سازمان‌های رقیب به سازمان کمک می کند تا از گردونه رقابت خارج نشود.

لینک جزییات بیشتر و دانلود این پایان نامه:

بررسی ارتباط میان مولفه های مدیریت دانش با نوآوری سازمان (مطالعه موردی: سازمان تامین اجتماعی استان گیلان)