محدودیت های تبلیغات اینترنتی

  1. مشخصات و ویژگی های مخاطبان : اکثر کاربران اینترنت به محصولات و تکنولوژی مربوط با رایانه است. تنها 14 درصد تبلیغات برای سایر محصولات مصرفی و کمتر از 10 درصد آن برای اتومبیل ، مسافرت و خدمات مالی است . به علاوه غالب کاربران اینترنت در گروه سنی خاصی قرار دارند که این امر موجب کاهش مخاطبان این نوع از تبلیغات می شود .
  2. ازدحام : با زیاد شدن تعداد آگهی های تبلیغاتی احتمال مورد توجه قرارگرفتن آگهی ها به شدت کاهش می یابد .
  3. فقدان کنترل های لازم در مورد محتوای تبلیغات اینترنتی : یکی از محدودیت های تبلیغات اینترنتی ، فقدان کنترل های لازم است . مرکز آموزشی ارتباطات رسانه ای آمریکا ، اینترنت را شبکه فریب نامیده است چراکه برخی از تبلیغ دهندگان با پیام های تبلیغاتی زیرکانه و با هدف قرار دادن کودکان ، سعی در فریب آنان دارند .

2.1.           اینترنت در ایران

اینترنت از اوایل دهه 70 به ایران راه پیدا کرد و همچون سایر کشورها در ایران نیز به سرعت گسترش یافت . با مرور وقایع مهم در تاریخ اینترنت در ایران به موارد قابل توجهی برخورد می کنیم که برخی از مهمترین این وقایع به شرح جدول 2-3 می باشد :

جدول2‑‏3  : برخی وقایع اینترنت در ایران

سال اتفاقات مهم
1368 مرکز تحقیقات فیزیک نظری و ریاضیات (IPM) به منظور ایجاد واداره پروژه های تحقیقاتی و اشاعه تماس علمی بین دانشگاه های ایران و موسسات بین المللی آغاز بکار کرد .
1371 تعداد کمی از دانشگاههای ایران از جمله دانشگاه صنعتی شریف و دانشگاه گیلان توسط مرکز تحقیقات فیزیک نظری واز طریق پروتکل UUCP به اینترنت وصل تا با دنیای خارج ایمیل رد و بدل کنند .
1372 مرکز تحقیقات فیزیک نظری و ریاضیات ، به عنوان تنها نهاد ثبت قلمرو(.ir) در ایران به رسمیت شناخته می شوند . این قلمرو مشخصه تعیین شده برای هویت ایران در فضای اینترنت است .
1373 اولین بولتن بورد(BBS) و اولین وب سایت ایرانی   داخل ایران توسط شرکت ندا رایانه راه اندازی می شود . همچنین این موسسه روزنامه همشهری را به زبان فارسی در اینترنت منتشر می کند . که این اولین روزنامه رسمی ایرانی در وب محسوب می شود . در همین سال به دنبال اتصال به اینترنت از طریق ماهواره کانادایی کدویژن (Cadvision) موسسه ندا رایانه فعالیت بازرگانی خود را به عنوان اولین شرکت خدمات سرویس اینترنتی (ISP) آغاز می کند .
1374 مجلس ایران تاسیس شرکت امور ارتباطات دیتا تحت نظر شرکت مخابرات ایران را تصویب می کند و مسئولیت توسعه خدمات دیتا در سطح کشور را به طور انحصاری در اختیار آن شرکت قرار می دهد .
1376 خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران(IRNA) وب سایت خود را از طریق شرکت مخابرات انگلستان انتشار میدهد . بعداً آنرا به آمریکا منتقل می کند تا بوسیله وب سرور شرکت GPG منتشر شود .
1377 پروژه یونیکد در ایران با قرارداد شورای عالی انفورماتیک وهمکاری بنیاد دانش و هنر واقع در انگلستان و با نظارت و مدیریت فنی دانشگاه صتعتی شریف تحت عنوان فارسی وب آغاز می شود . هدف پروژه این است که با گنجاندن کامل و جامع الفبای فارسی در استاندارد یونیکد، نشر فارسی در کامپیوتر مخصوصاً اینترنت  و وب استاندارد شود و اصولاً مشکل قلم (فونت های) غیر استاندارد موجود در نرم افزارهای ایرانی حل شود .
1379 شرکت IranGate.net در شهر اصفهان تاسیس می شود تا بعنوان یک ISP خدمات اینترنتی را بطور اختصاصی به شهرهای پر جمعیت غیر از تهران ارائه دهد .

در همین سال ایران بطور رسمی عضو کنسرسیوم یونیکد می شود .

1380 برای اولین بار پدیده وبلاگ نویسی در ایران آغاز می شود . درست یک سال بنابر آمار غیر رسمی تعداد وبلاگ نویسان از مرز 15000 نفر می گذرد .
1381 اولین سرویس وبلاگ نویسی ویژه فارسی زبانان در وب سایت Persianblog.com در ایران آغاز بکار می کند. هدف تیم ارائه دهنده این سرویس مجانی ایجاد محیطی کاملاً فارسی از جمله متن نویس سازگار با زبان فارسی ، تقویم شمسی وسیستم نظرخواهی فارسی و متمرکز نمودن وبلاگ نویسان فارسی زبان در یک سایت و در نتیجه افزایش بینندگان این وبلاگ است . در عرض 7 ماه نزدیک به 21000 ایرانی برای استفاده از این سرویس ثبت نام می کنند .
1385 قلمرو (دومین) فارسی ] .ایران[ توسط “مرکز تحقیقات فیزیک نظری” طراحی و در اختیار متقاضیان قرار گرفت.

 

به دنبال ورود اینترنت به ایران تعداد کاربران آن نیز در کشور به طور فزاینده ای افزایش یافته است. به طوری که در سال 2007 تعداد کاربران اینترنت در ایران بالغ بر 19 میلیون نفر تخمین زده می شود . این رقم ضریب نفوذ 27 درصدی اینترنت در ایران را نشان می دهد که در مقایسه با کشورهای منطقه قابل توجه است .

لینک جزییات بیشتر و دانلود این پایان نامه:

تاثیر تبلیغات آنلاین بر رفتار خرید مصرف کنندگان ایرانی و ارائه راهكارهايي جهت بهبود آن